Ebook – Woning verhuren – Het complete handboek voor succesvol verhuren

Hopmans Wonen Woning Verhuur Stappen Huis Verhuren Brabant

Complete gids voor het succesvol verhuren van een woning.

Een collectie van stappen en tips om te starten met het verhuren van een (tweede) woning.
2021 editie
Hopmans Wonen

Start met een goede voorbereiding.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem.

Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus.

Vivamus elementum semper nisi. Aenean vulputate eleifend tellus. Aenean leo ligula, porttitor eu, consequat vitae, eleifend ac, enim. Aliquam lorem ante, dapibus in, viverra quis, feugiat a, tellus. Phasellus viverra nulla ut metus varius laoreet. Quisque rutrum. Aenean imperdiet. Etiam ultricies nisi vel augue. Curabitur ullamcorper ultricies nisi. Nam eget dui.

Ralph Hopmans
Verhuurmakelaar · Hopmans Wonen

Inhoudsopgave.

De inhoud van dit ebook heeft geen vaste volgorde, dus voel je vrij om te beginnen bij de onderwerpen die jou het meeste aanspreken.

#1

Mag ik mijn woning verhuren?

Hier komt een ondertitel
Placeholder.png

Wanneer u uw woning wilt verhuren, heeft u mogelijk van een aantal partijen toestemming nodig. Heeft u bijvoorbeeld een hypotheek op uw woning, dan moet u toestemming vragen aan de hypotheekverstrekker. Daarnaast heeft u ook te maken met regels die zijn opgesteld door de Vereniging van Eigenaars (VvE) en door de gemeente. Van wie u toestemming nodig heeft is afhankelijk van uw situatie.

Tip: Onze verhuurspecialist bekijkt graag samen met u de mogelijkheden. Plan een vrijblijvend adviesgesprek om erachter te komen of uw woning geschikt is voor verhuren.

#2

De huurprijs bepalen

Hier komt een ondertitel
Placeholder.png

Een belangrijk aspect is het bepalen van de juiste huurprijs. De makelaar is als geen ander op de hoogte van de markt en kan dan ook een reële maximale huurprijs vaststellen.

Voor het berekenen van een juiste en marktconforme huurprijs wordt in Nederland onderscheid gemaakt tussen sociale huur en vrije sector huur. De grens tussen deze twee categorieën wordt bepaald op basis van een vastgesteld puntensysteem. Die grens noemen we de huurliberalisatiegrens.

De volgende factoren zijn van invloed op de huurprijs berekening:

  • Type woning
  • Locatie
  • WOZ-waarde
  • Onderhoudstoestand
  • Oppervlakte, aantal kamers en aantal slaapkamers
  • Voorzieningen
  • Schaarste op de markt
  • Wat is de huurprijs van vergelijkbare woningen?
  • Energielabel

Sociale huurwoning
Indien uw te verhuren woning 141 punten of minder oplevert, valt de woning onder de sociale verhuur en zal de maximale kale huurprijs niet hoger zijn dan €737,14. Hoe hoog het huurbedrag daadwerkelijk is, wordt op basis van het toegekende puntenaantal bepaald.

Vrije sector huurwoning
Heeft uw te verhuren woning 142 punten of meer, dan kan de woonruimte in de vrije sector verhuurd worden. De maximale huurprijs mag dan boven de grens van €737,14 liggen. Als particuliere vastgoedbelegger in de vrije sector kunt u dus zelf de maximale huurprijs berekenen en bepalen.

Onze verhuurspecialist heeft veel kennis van de markt en helpt u met het bepalen van een goede huurprijs. Laat vrijblijvend de verhuurwaarde van uw woning berekenen.

Bereken verhuurwaarde
Laat gratis en vrijblijvend de verhuurwaarde van uw woning berekenen
#3

Energielabel aanvragen

Hier komt een ondertitel
Placeholder.png

Als u een volledige woning wilt verhuren, bent u verplicht om een pdf met het energielabel aan de nieuwe huurder te geven. Als de woning geen geldig energielabel heeft, kunt u als verhuurder een boete krijgen.

Voor verhuurders van huurwoningen onder de liberalisatiegrens (sociale huur) wordt het energielabel gebruikt voor het bepalen van de maximale huur van de woning via het woningwaarderingsstelsel.

Voor het krijgen van energielabel schakelt de verhuurder een erkende energieadviseur in. Een energieadviseur komt langs, neemt kenmerken op van de woning en berekent het energielabel. Lees meer over energielabels.

Tip: Heeft u nog geen energielabel voor uw woning? Wij helpen u met het aanvragen.

#3

De woning online

Hier komt een ondertitel
Placeholder.png

Zijn alle voorbereidingen getroffen en is de huurprijs bepaald? Dan kan uw woning de markt op. Met een uitgebreid promotiepakket is uw woning vaak razensnel verhuurd. De verkoopmakelaar neemt u mee in de stappen die worden gezet om de huis te promoten. Daarnaast kijken we natuurlijk goed naar het type huurder die past bij uw woning. Zo wordt uw huis bijvoorbeeld op onze eigen website en natuurlijk op populaire platforms, zoals Pararius.nl en Huurwoningen.nl. Ook zetten we ons bereik op sociale media in en mailen we potentiële huurders uit ons klantenbestand die passen in uw profiel.

#3

Bezichtigingen

Hier komt een ondertitel
Placeholder.png

Is er interesse in uw huis? En voldoet de potentiële huurder aan de eisen die u stelt? Dan nodigen we geïnteresseerde kandidaten uit om genodigd de woning te bezichtigen. 

De bezichtiging biedt uw makelaar een goede gelegenheid om te achterhalen waarom de kandidaat-huurder geïnteresseerd is in uw woning. En waar aanvullende vragen liggen. De makelaar brengt na de bezichtiging altijd verslag aan uit over het resultaat.

#3

Een goede huurder kiezen

Hier komt een ondertitel
Placeholder.png

U mag als verhuurder zelf kiezen aan wie u verhuurt. Maar hoe maak je de juiste keuze voor een betrouwbare huurder? Een aantal zaken zijn van belang. Heeft de potentiële huurder bijvoorbeeld voldoende inkomen om de maandelijkse huur te kunnen dragen? Is er in het verleden een betalingsachterstand geweest? Zijn er eerder meldingen geweest omtrent overlast?

Screenen huurders

Zoals u ziet zijn er best een paar vragen die moeten worden beantwoord om de juiste huurder te kiezen. Als verhuurspecialist zorgt Hopmans Wonen voor een uitgebreide screening van kandidaten. Op deze manier weet u zeker dat er een goede huurder in uw huis verblijft.

#9

Consistentie geeft focus

Maak het een geheel van begin tot eind.
Placeholder.png

Sterke merken hebben gemeen dat ze ontzettend consistent zijn. Denk bijvoorbeeld aan een Jumbo actie, waarbij uitingen op tv, social media en langs de weg naadloos op elkaar aansluiten. Duidelijke focus werkt en is dan ook belangrijk om je doelgroep te stimuleren om actie te ondernemen.

Consistentie op de pagina

Je wilt graag dat bezoekers een actie ondernemen wanneer ze op je website komen. Voor sommigen is dit om een aankoop, voor anderen om te bellen of mailen.

Consistentie op je pagina zorgt voor focus. Wil je bijvoorbeeld dat iemand een offerte aanvraagt? Zorg dan dat je altijd dat doel voor ogen houdt bij het ontwerpen van je pagina. Wanneer je verschillende acties vraagt, wordt het voor bezoekers ingewikkeld, en dat kan leiden tot helemaal geen actie.

De content op je pagina focust zich dus altijd op dat uiteindelijke doel. Denk aan een triggerende titel, tussenkoppen, korte maar krachtige teksten, USP’s, een voordelen lijstje, de knop en meer.

Consistentie tussen pagina en advertentie

Niet alleen op de pagina zelf is consistentie belangrijk, maar juist ook bij onderdelen daaromheen. De kracht zit hem tenslotte in herhaling.

Stel, je wilt een marketingcampagne opzetten voor een gratis consult. Je gebruikt verschillende kanalen om mensen naar je landingspagina te krijgen. Uiteraard… want bezoekers vinden je pagina vaak niet vanzelf.

Zorg er dan voor dat je boodschap en visuals hetzelfde zijn bij ieder kanaal om de campagne tot één sterk geheel te maken, zowel op social media, in een e-mailcampagne of in print. Zet je ook Google Ads in? Maak dit dan onderdeel van het geheel.

Uiteraard kun je jouw boodschap wel per kanaal nét iets anders insteken.  Je kunt bepaalde voordelen bijvoorbeeld iets meer benadrukken in je e-mailcampagne dan op een billboard. Zolang je ervoor zorgt dat het gevoel van de boodschap en visuals overeenkomt.

#BONUS

Hot Tip checklist

Een checklist om je landingspagina top te maken.
Above the fold
DESIGN
Content
CALL TO ACTION (CTA)
Formulieren